20111011

potong kuku ikut sunnah nabi

ikhlas dari Eyesha Zaidin sekitar masa 05:12
klik-klik=) 
salam...


Cantiknya kuku!
Eh..eh..tersusun rapi je bentuk kuku kau.
Wah!,liplap lip lap kuku kau ea.
pandai kau bentukkan kuku

AHA!ada sesiapa pernah terdengar bualan macamni?atau iras-iras macm ayat kat atas tu tak?he3.Mesti adakan.Kadang-kadang ada je diantara orang yang rapat dengan kita punya kuku panjangnya yang lebih daripada 1mm.Nak ditegur takOt plak silap cara kita menegur.Erm..apapOn sha dOakan mereka sedar dan perasan sendiri serta ada orang lain yang akan menegur dengan cara yang berhemah.


Tu kes kuku.Kes yang lagi satu plak tentang cara memakai cincin.Hu3..ada yang cincin lebih daripada 2 tu. .3 jari dipakaikan.Lebih-lebih lagi jari tengah.Sha perasan jugak.Agak ramai yang gemar pakai cincin pada jari tengah.Mungkin kat jari manis cincin tu lOnggar agaknya.Tu yang disarungkan ke cincin tengah?.huhu...

ha...adala tu kOrang nak perhatikan~hi3

Kat sini,sha nak berkOngsi cara-cara memotong kuku ikut sunnah nabi.InfO ni sha perOleh daripada Fb MAZNI MAAROF.


kita baca sama-sama ea..=) ------>


KEBENARANNYA

jangan ada niat nak simpan kuku yang panjang.Walaupun hanya 1mm ataupun hanya jari kelingking sahaja.
Ianya tidak membayangkan  kesucian dan juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Dikatakan,Orang melayu yang berkuku panjang mempunyai anak yang b*d*h,suka buat Onar dan degil (emm betOl k??,)sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makan seperti memerah santan kelapa.

PERCAYALAH

Untuk yang bujang perlu beringat.Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek.InsyaALLAH.

cara memotong kuku ikut sunnah nabi



Additional info



Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam

najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang

walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah

berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini

tak termasuk korek hidung, telinga dan sewaktu dengannya..


Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah

bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi

Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai


cincin pakailah di jari


1] jari manis

2] jari kelingking (anak jari)



dan jangan memakai pada jari


1] jari tenga
h

2] jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari

telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang

dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman nabi luth a.s.


Kepada kawan-kawan yang belum tahu tu...Mehla ramai-ramai kOngsi dengan yang lain 

.Kalau sha ada tersalah dan tersilap info.Tolong betOlkan ea..TQ ^_^.


-HANYA TUHAN YANG TAHU-


TERIMA KASIH,sudi baca

0 budak baik:

Post a Comment

sila tinggalkan komen dengan kata yang sopan =)
Terima Kasih sudi tinggalkan komen

kasih kekasih hati

 

Eyesha Zaidin Copyright © 2011 Designed by Ann's Gallery Sponsored by Siti Nuraihan